تبلیغات
نگاه به تاریخ اسلام - 293- حکومت های الهی تحمیلی نیستند
 
نگاه به تاریخ اسلام
مردمی که تاریخ نمی خوانند محکوم به تکرار دوباره آن هستند.
درباره وبلاگ


سلام – اگر دستی در کار فرهنگی دارید می توانید از این وبلاگ در مواردی مانند نمونه های ذیل بهره برداری کنید.
الف- در مسابقات فرهنگی
ب- متن درسی برای کلاس تاریخ اسلام
ج- سیر مطالعاتی برای سنین 15 تا 30 سال
د- استفاده در مجله ، بروشور ، روزنامه دیواری اداره ، مدرسه و فضای مجازی
ه- بیان مطالب در جلسه خانوادگی و نشست دوستانه.
و- تبدیل به زبان ساده تر، برای کودک و نوجوان.
****************************
مزایای این وبلاگ به شرح ذیل است:
1- از بخش های جذاب تاریخ برگزیده شده.
2- در صفحه اول ، دسته بندی مطالب وجود دارد.
3- برای کوتاه و روان و زیبا سازی مطالب تلاش زیادی شده .
4- برداشت و تحلیل، به بعضی از بخش ها اضافه شده.
5- منبع ذکر شده و معتبر بودن منبع، شرط اصلی است.
6- موضوع به مسائل روز جامعه مربوط بوده و معمولا کاربردی است.
7- از تاریخ معاصر هم غفلت نشده.
8- از ارائه مطلب بحث انگیز و پیچیده پرهیز شده.
9- ذائقه مخاطب جوان در اولویت بوده و از وقایع ملموس استفاده شده.
10- در کل ارائه کار خوب برای دراز مدت، مورد نظر است نه شتابزده و ضعیف.
پیشنهاد و نقد شما می تواند ما را یاری نماید.
در صورت استفاده از مطالب وبلاگ ، مارا در جریان بگذارید تا توشه راه و دلگرمی باشد و امیدی و نویدی.
پیروز و سرافراز باشید

مدیر وبلاگ : سید محمد حسین مركبی
مطالب اخیر


                            

هیچ کدام از پیامبران و امام ها برای حکومت بر مردم به زور متوسل نشدند.

·         مثال تاریخی یک: حضرت موسی بنی اسرائیل را که تحت ستم بودند برداشت تا از منطقه حکومتی فرعون فرار کند ، فرعون اورا تعقیب کرد ،موسی به یاری خداوند از دریا عبور کرد و نجات یافت و فرعون غرق شد، اگر فرعون برای نابودی حضرت موسی لشکر کشی نمی کرد غرق نمی شد.

·         مثال تاریخی 2: عقیده مسلمین بر این است که اسلام حق است ولی مردم را با زور اسلحه نباید به دین حق وارد کرد. مثلا مردم مدینه خودشان دنبال پیامبر آمدند و از ایشان دعوت کردند به شهر آن ها برود و آئین خودرا به آنها عرضه کند.

·         مثال تاریخی 3 : پیامبر اسلام هم بخاطر فتنه گری یهود و مشرکین مکه  با آنها جنگیدند وگرنه طبق دستور قرآن هر قومی که با صلح و بدون فتنه انگیزی با مسلمین تعامل می کرد، پیامبر صلی الله علیه و آله هم با آنها همان برخورد مسالمت آمیز را داشتند.

·         مثال تاریخی 4 : پیامبر آنقدر نفوذ اطلاعاتی در مردم داشتند و جامعه شناس و باهوش بودند که از علائم  و قرائن تشخیص بدهند که بعد از ایشان چه اتفاقاتی محتمل است با این وجود قبل از فوتشان، علی علیه السلام را با گروه گارد ویژه محافظ به حکومت نصب نکردند.

بلکه علی را به عنوان جانشین که خداوند مشخص فرموده معرفی کردند ولی برای پذیرش آنها به زور متوسل نشدند، یا می پذیرند و از این نعمت بزرگ برخوردار می شوند و یا نمی پذیرند و خودشان تصمیم می گیرند و عواقب آن را می پذیرند!

 مسلما مردمی که به فرد منصوب از طرف خدا راضی نباشند، تسلیم امر خدا نیستند و برای همین است که سال ها از این لطف الهی محروم می مانند. عملا هم دیدیم  زمینه های فکری که در بعضی صحابه بود باعث شد از این فضای باز استفاده کرده و فرد دیگری را به حکومت رساندند.

·         مثال تاریخی 5 : اما عده ای برای جناب ابوبکر بر خلاف دستور اسلام به زور از بعضی مردم بیعت گرفتند که در تاریخ ثبت شده.

·         مثال تاریخی 6 : جناب عمر هم برای تعیین جانشین خود گروهی را مشخص کرد که از بین خود کسی را انتخاب کنند و بر سر آنها فرد یا افراد مسلحی گذاشت که ناچار به تعیین جانشین به طریقی که فرمان داده بود باشند، و تا زمانی که کسی را انتخاب نکنند حق خروج از آن مکان را ندارند! که این روش هم بر خلاف آموزه های اسلام بود.

·         مثال تاریخی 7 : هنگامی که مردم به خانه امام علی علیه السلام آمدند و از ایشان خواستند حکومت را به دست گیرد ، امام قبول نکردند ،  مبادا تصمیم آنها لحظه ای باشد . اما وقتی مردم اصرار کردند و معلوم شد که واقعا خواست مردم این است، امام هم پذیرفتند. امام علی مرد تعارف و رو درواسی نبودند واقعا تا وقتی تکلیف برخودشان ندیدند حکومت رانپذیرفتند و مرز تکلیف و عدم تکلیف، امر خدا بعلاوه خواست جدی مردم بود.

·         مثال تاریخی 8 : امام حسن علیه السلام هنگامی که مردم از ایشان خواستند به تشکیل حکومت بپردازد احساس وظیفه کرده ، اقدام به این امر فرمودند.

·         مثال تاریخی 9 : امام حسین علیه السلام تا زمانی که مردم کوفه با صدها نامه ایشان را دعوت نکردند اقدامی نداشتند، وقتی هم سپاهی از کوفه آمد و مقابل امام ایستاد و مانع رفتن ایشان به کوفه شد و معلوم شد بخش زیادی از مردم کوفه از نظرشان برگشته یا سکوت کرده اند ، امام فرمودند پس اجازه بدهید به جایی که بودم برگردم چون به دعوت شما مردم کوفه آمده ام .

·         مثال تاریخی 10 : مأمون بنا به دلایلی از امام رضا علیه السلام خواست حکومت را بپذیرند، امام چنین حکومت باد آورده ای را قبول نداشتند چطور از کسی که حکومتش غصبی است چیزی را بپذیرند، مردم می گویند این ها حکومت را بده بستان می کنند کاری هم ندارند که نظر مردم چیست!

البته حکومت حق امام بود ولی وقتی که همه لوازمش آماده باشد که یکی از آن ها خواست مردم است. تازه این وقتی است که مأمون قصد و تؤطئه ای در پشت پرده نداشته باشد. اگر مأمون معتقد بود حکومت متعلق به امام است نباید به حکومت غاصبانه ادامه می داد!

·         مثال تاریخی 11 : حکومت با صفا و پربرکت حضرت مهدی علیه السلام هم زمانی علنی آغاز خواهد شد که مردم بخواهند و اورا صدا بزنند و از خدا فرجش را التماس و درخواست کنند، تا وقتی که اللهم عجل لولیک الفرج یک دعای معمولی باشد و جدیت و خواست عمومی نباشد خبری از ظهور نیست ، هنگامی که خواست و انتظار حقیقی باشد نوع دعاها و ناله ها و اقدام ها فرق خواهد کرد مردم با همه وجود برای فرجش وارد میدان شده و از همه ابزار ها کمک می گیرند تا ظهورش را نزدیک کنند، آماده می شوند از همه داشته ها و مال و جان ، برای آمدنش هزینه کنند. این جاست که خواست حقیقی تحقق پیدا کرده و خداوند آن منجی بزرگ را خواهد فرستاد.





نوع مطلب : آزادی و حقوق بشر، اسلام دین کامل، پیامبر(ص) ، 
برچسب ها : حکومت الهی، آزادی، تاریخ،


نمایش 1+: بار آشکار
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

پایگاه اینترنتی كمیل

جبهه فـــــرهنگی فاطمـــــیون

---------------------------------------------


نگاه به تاریخ اسلام

-
-----------
جنگ و زن
---------------------- ---------------------- -------------------------------------