نگاه به تاریخ اسلام
مردمی که تاریخ نمی خوانند محکوم به تکرار دوباره آن هستند.
درباره وبلاگ


سلام – اگر دستی در کار فرهنگی دارید می توانید از این وبلاگ در مواردی مانند نمونه های ذیل بصورت رایگان بهره برداری کنید.
الف- در مسابقات فرهنگی
ب- متن درسی برای کلاس تاریخ اسلام
ج- سیر مطالعاتی برای سنین 15 تا 30 سال
د- استفاده در مجله ، بروشور ، روزنامه دیواری اداره ، مدرسه و فضای مجازی
ه- بیان مطالب در جلسه خانوادگی و نشست دوستانه.
و- تبدیل به زبان ساده تر، برای کودک و نوجوان.
****************************
مزایای این وبلاگ به شرح ذیل است:
1- از بخش های جذاب تاریخ برگزیده شده.
2- در صفحه اول ، دسته بندی مطالب وجود دارد.
3- برای کوتاه و روان و زیبا سازی مطالب تلاش زیادی شده .
4- برداشت و تحلیل، به بعضی از بخش ها اضافه شده.
5- منبع ذکر شده و معتبر بودن منبع، شرط اصلی است.
6- موضوع به مسائل روز جامعه مربوط بوده و معمولا کاربردی است.
7- از تاریخ معاصر هم غفلت نشده.
8- از ارائه مطلب بحث انگیز و پیچیده پرهیز شده.
9- ذائقه مخاطب جوان در اولویت بوده و از وقایع ملموس استفاده شده.
10- در کل ارائه کار خوب برای دراز مدت، مورد نظر است نه شتابزده و ضعیف.
پیشنهاد و نقد شما می تواند ما را یاری نماید.
در صورت استفاده از مطالب وبلاگ ، مارا در جریان بگذارید تا توشه راه و دلگرمی باشد و امیدی و نویدی.
پیروز و سرافراز باشید

مدیر وبلاگ : سید محمد حسین مركبی
مطالب اخیر

قسمت اول:

امروز اگر مسلمانی به سایر کشور های اسلامی مهاجرت کند، مزایایی مساوی ساکنین آنجا تعلق می گیرد؟ اگر به عربستان برویم مانند یک نفر از مردم آنجا مزایا میگیریم؟ یک افغانی در ایران از مزایای یارانه و امثال آن می تواند استفاده کند؟

این مرزبندیهای بین مسلمین را کسانی ایجاد کردند که حیات خلوتی داشته باشند و در آن ولایت خود مختار، از مردم سواری بگیرند، از طرفی کشورهای استعمارگر هم به قطعه قطعه کردن وطن اسلامی دامن زدند و شد آنچه می بینیم.

 اکثر حاکمان اسلامی روششان بر نژاد گرایی بود و سهم بیت المال را بر اساس عرب یا غیر عرب بودن کم و زیاد می کردند، از این جا بود که پایه های تفرقه بین برادران مسلمان استوار شد و چشم انداز یک کشور بزرگ و یک پارچه و متحد اسلامی را تخطئه کرد.

اولین بار آن کس که با این روش حاکمان اسلامی با قاطعیت به مخالفت عملی برخواست علی (ع) و یارانش بودند.

افرادی مثل طلحه و زبیر و مروان بن حکم و سعید بن عاص و ولید بن عقبه که از امتیازات ویژه بهره می بردند(1) وقتی برخورد عادلانه امام و تساوی بین مسلمان عرب و غیر عرب را دیدند، که امام بر آن اصرار دارد، از کنار آن حضرت پراکنده شده و به مخالفان امام پیوستند.(2)

هنگامی که امام علی (ع) خلافت را به دست گرفت، اصل مسلّمی در جامعه اسلامی مخصوصاً در مدینه جا افتاده بود که غیر عرب ، باید منزلتی پایین تر از عربها داشته باشند و کارهایی را که عربها پست می دانند انجام دهند و در سهم بردن از بیت المال نباید همپای اعراب قرار گیرند. این اصل به عنوان یک قانون در آمده بود .

بخش سخت و پیچیده اجرای عدالت در حکومت امام علی(ع) از این جا شروع شد./... ادامه دارد

1- یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 75.

2- محمدباقر محمودی، نهج السعاده، ج1، ص 258.





نوع مطلب : امام علی(ع)، بصیرت، منافقین، آزادی و حقوق بشر، 
برچسب ها : علی ع، طلحه، زبیر، عدالت،


نمایش 1+: بار آشکار
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

پایگاه اینترنتی كمیل

---------------------------------------------


نگاه به تاریخ اسلام

-
-----------
جنگ و زن
---------------------- ---------------------- -------------------------------------