نگاه به تاریخ اسلام
مردمی که تاریخ نمی خوانند محکوم به تکرار دوباره آن هستند.
درباره وبلاگ


سلام – اگر دستی در کار فرهنگی دارید می توانید از این وبلاگ در مواردی مانند نمونه های ذیل بصورت رایگان بهره برداری کنید.
الف- در مسابقات فرهنگی
ب- متن درسی برای کلاس تاریخ اسلام
ج- سیر مطالعاتی برای سنین 15 تا 30 سال
د- استفاده در مجله ، بروشور ، روزنامه دیواری اداره ، مدرسه و فضای مجازی
ه- بیان مطالب در جلسه خانوادگی و نشست دوستانه.
و- تبدیل به زبان ساده تر، برای کودک و نوجوان.
****************************
مزایای این وبلاگ به شرح ذیل است:
1- از بخش های جذاب تاریخ برگزیده شده.
2- در صفحه اول ، دسته بندی مطالب وجود دارد.
3- برای کوتاه و روان و زیبا سازی مطالب تلاش زیادی شده .
4- برداشت و تحلیل، به بعضی از بخش ها اضافه شده.
5- منبع ذکر شده و معتبر بودن منبع، شرط اصلی است.
6- موضوع به مسائل روز جامعه مربوط بوده و معمولا کاربردی است.
7- از تاریخ معاصر هم غفلت نشده.
8- از ارائه مطلب بحث انگیز و پیچیده پرهیز شده.
9- ذائقه مخاطب جوان در اولویت بوده و از وقایع ملموس استفاده شده.
10- در کل ارائه کار خوب برای دراز مدت، مورد نظر است نه شتابزده و ضعیف.
پیشنهاد و نقد شما می تواند ما را یاری نماید.
در صورت استفاده از مطالب وبلاگ ، مارا در جریان بگذارید تا توشه راه و دلگرمی باشد و امیدی و نویدی.
پیروز و سرافراز باشید

مدیر وبلاگ : سید محمد حسین مركبی
مطالب اخیر
دوشنبه 27 دی 1395 :: نویسنده : سید محمد حسین مركبی

         

امام علی (ع) فاصله طبقاتی را که دوباره داشت به جامعه اسلامی وارد می شد ، طرد کرد و عدالت را جایگزین نمود، یک نمونه برخورد همراه با عدالت ایشان را ذیلا مشاهده می فرمائید:

روزى اشـعـث بن قیس بر امام على (ع) وارد شد، دید كه ایشان در مـیـان عـرب و غـیر عرب از نژادهاى گوناگون نشسته است و جاى خالى براى او نیست ، با ناراحتى به امام اعتراض كرد كه :
اى امیرمؤ منان ، سرخ پوست ها بین ما و تو فاصله انداخته اند.(1)

حضرت خشمناك شده ، فرمودند:
چه كسى مرا بر این آدم هاى چاق و فربه یارى مى دهد؟
و نـپـذیرفتند كه ایرانیان و غیر عرب پراكنده شوند، تا اشعث و دیگر بزرگان عرب در كنار ایشان بنشینند.(2)

1-       بـه اعـراب بـادیـه نـشـیـن كـه در آفـتـاب چـهـره شـان سرخ مى شد و ایرانیان كه رنگشان سرخ و سفید بود، سرخ پوست مى گفتند.

2-       كتاب الغارات ثقفى ص 341 ـ و ـ نقش ائمّه در احیاء دین ج 14 علاّمه عسگرى





نوع مطلب : خواص در تاریخ اسلام، امام علی(ع)، اسلام دین رحمت، بصیرت، منافقین، 
برچسب ها : بصیرت، امام شناسی، مردم،
جمعه 17 دی 1395 :: نویسنده : سید محمد حسین مركبی
                      

بعضی سوپاپ اطمینان ضعیفی دارند، یکی دو مثال کوچک از تاریخ را باهم مرور کنیم:

طلحه و زبیر روش حکومتی امام را فقط یکی دوماه تحمل کردند.

جمعی دیگر در جنگ جمل با آن همه مشکلات، در کنار امام دوام آوردند ولی در جنگ صفین که سختی ها بیشتر شد، تعداد قابل توجهی از لشکریان، صبرشان لبریز شد، کم کم داخل لشکر، جلسه مخفی شبانه شکل گرفت و پچ پچ راه افتاد که این چه وضعی است ؟ معاویه پیشنهاد صلح داده، آن هم بر اساس داوری قرآن ؟ دیگر چه بهانه ای می ماند که علی، صلح را نمی پذیرد؟ !

می ببینیم این گروه تا وقتی مطیع امام اند که اوضاع خیلی سخت نباشد ولی در موقع فشار و سختی ، خودشان نظر می دهند! که امامشان باید جنگ کند یا صلح!!

جالب توجه است که عده ای به امام علی اعتراض می کردند که چرا صلح نمی کنی، و جمعی دیگر در زمان امام حسن علیه السلام به ایشان اعتراض دارند که چرا صلح کردی!؟

مثلا سلیمان صرد به امام حسن (ع) می گفت شما با این صلح که انجام دادید باعث ذلت مومنین شدید!

انسانی که بندگی خدا سرفصل زندگی او باشد ، برای اطاعت از امام دچار تردید و وسوسه نمی شود، در هر زمان که باشد و در هر گوشه عالم که زندگی کند، فرقی برایش نخواهد داشت، دلش آرام است و راهش روشن.





نوع مطلب : بصیرت، اطاعت از امام و نائبش، 
برچسب ها : صلح، جنگ، بصیرت،
   

پس از فتح مکه، پیامبر (ص) دستور عفو همگانی صادر کردند.
اما فرمودند عبدالله بن سعد را هرجا گیر آوردید بکشید حتی اگر خود را به پرده ی کعبه چسبانده باشد.

وقتی عبدالله دستور قتلش را شنید به برادر رضائی خود، عثمان پناه برد و از او خواست که نزد رسول خدا واسطه شود تا نجات یابد.
عثمان از رسول اکرم طلب بخشش برای برادر مرتد خود کرد.

 رسول اكرم (ص) مدتى خاموش بودند و در برابر درخواست عثمان، هیچ پاسخى ندادند، تا شاید كسى برخیزد و حكم را درباره او اجرا كند .
اما كسى برنخواست و اقدامى نكرد، لذا پیامبر (ص) او را عفو كردند و عبدالله دوباره اسلام آورد .

پیامبر بعد از این ماجرا به اطرافیان خود گفتند که علت سکوت من این بود تا در آن فرصت، یک نفر حکم را اجرا کند.
(تاریخ طبری، ج 3، ص 1187 – و صفحه 192و 193،کتاب سقیفه از علامه عسکری)

نکته:

مسلمان، در صحنه اجتماع اگر نتواند از حرکت پیامبر و امامش ، منظور اورا درک کند، زیرک و آگاه به زمان نیست، همیشه منتظر است امام جامعه ، سیر تا پیاز مسائل را برایش بیان کند و او به راحتی فقط لقمه را قورت دهد!

خودش تحلیل ندارد و اشاره ها را نمی گیرد. در حالی که رهبران الهی مقداری به مردم میدان می دهند که خودشان رشد کنند و راه را بیابند.

 غیبت امام عصر علیه السلام هم خود یک فرصت به بشر برای رسیدن به تحلیل است که فقط با رهبری که از طرف خدا باشد می توان به سعادت رسید




نوع مطلب : بصیرت، پیامبر(ص) ، خواص در تاریخ اسلام، 
برچسب ها : بصیرت، عثمان، مرتد،


نمایش 1+: بار آشکار
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

پایگاه اینترنتی كمیل

---------------------------------------------


نگاه به تاریخ اسلام

-
-----------
جنگ و زن
---------------------- ---------------------- -------------------------------------